Bättre mat genom dataspel


Idag skriver Netdoktors nyhetsbrev och Vetenskapsradion om en amerikanske studie där barn genom dataspel lär sig äta nyttigare mat. 30 barn i Washington delades in i två grupper, i ena gruppen fick barnen pluspoäng för att välja frukt och apelsinjuice i spelet. I andra gruppen var det chips och godis som gav pluspoäng. Efter spelet fick barnen välja vad de ville äta till mellanmål, här speglades gruppindelningen, de som hade fått pluspoäng för frukt och juice valde det före chips och godis. 

Jag tycker i och för sig att det var lite konstigt att även chips och godis gav pluspoäng. Här kan man ju istället dra på lite i fighten mot mindre bra alternativ. Varför inte skapa en stor farlig "Chips-boss" som barnet måste döda? Så får de äta frukt och grönsaker för att få extraliv. Inte bara gå och samla tråkpoäng... 

Hur som helst, slusatsen i studien var att genom att ta fram speciella dataspel för webben kan fetmaepidemin för barn motverkas. Och det tror jag också på, i alla fall att det kan bli ett steg på vägen. Barn behöver annan, roligare information än vuxna. Istället för att bara prata om och servera bra mat behöver de få upptäcka själva. Att anpassa kommunikationen till barns vardag. Kanske skulle det även funka på vuxna, med lite mer avancerade dataspel. Typ World of warcraft goes nutrition...